مقالات آرشیو خبر ها
فابیو پاراتیچی ، ایستاده در سایه

فابیو پاراتیچی ، ایستاده در سایه

یوونتوس استعدادهای جوان را کشف می کند و تنها با سود بسیار بالا به فروش می رساند، بپه ماروتا و فابیو پاراتیچی به ترتیب مدیر کل و مدیر ورزشی یوونتوس اروپا را به تحسین وا داشته اند. این دو نفر با هم هنر توازن دادن به تیم را بازتعریف کردند. آنها می دانند کدام بازیکن را بخرند، کدام بازیکن می تواند به جایی برسد و کی لازم است ولخرجی کنند.

 

آیا اصرار باشگاه های ایتالیایی و اروپایی برای به خدمت گرفتن پاراتیچی به امید اینکه بتواند برای آنها کارهای فوق العاده بکند، شما را متعجب می کند؟

 

اگرچه ماروتا مسئولیت یوونتوس را بر عهده دارد، این پاراتیچی است که بازیکنان مستعد را پیدا و ارزیابی می کند. او به شکل مداوم بازیکنان را تحت نظر دارد، تا تصمیم بگیرد چه کسی لایق این است که در یووه به او فرصتی داده شود، بازیکنان تکنیکی او را به خود جذب می کنند، اما تنها شخصیت بازیکنان می تواند پاراتیچی را وادار به خریدشان کند. او به کلیت ماجرا علاقه دارد، او در مصاحبه ی چند سال پیشش توضیح داده بود که اگرچه مشاهده ی بازیکن و اینکه در زمین چگونه عمل می کند مهم است، اما یک قرار شام با او و اطرافیانش برای اینکه بفهمیم چه جور آینده ای در انتظار اوست به همان میزان اهمیت دارد.

 

تمام این بازیکنان فوق العاده ، قبل از پیوستن به یوونتوس ، از فیلتری به نام فابیو پاراتیچی گذشته اند 

 

زمانی که پاراتیچی با نگارنده صحبت می کرد، اغلب با داستان بازیکنانی که او تصمیم گرفت به یوونتوس بیاورد، مرا سرگرم می نمود. او توضیح داد:

 

آرتورو ویدال باید می آمد، هر آدمی که بتواند ساعت ها در زمین چمن تمرین کند و سپس برای تخلیه ی انرژی اضافی در خانه به اسب سواری بپردازد برای یوونتوس ساخته شده است. ما به انرژی و استقامت الهام بخشش نیاز داشتیم. او برای باشگاه سخت کوشی که تلاش می کرد خودش را بسازد بی نقص بود.

 

در واقع، ویدال تبدیل به نماد یوونتوسِ آنتونیو کونته شد. بازیکنی که هرگز دست از ایمان، دوندگی و فداکاری برای صلاح تیم برنداشت.

 

من از او پرسیدم:

 

کارلوس توز؟ واقعا؟

 

او پاسخ داد:

 

باور کن، جایی در درون این مرد نیاز دارد خودش را به کسانی که در مورد توانایی های او شک دارند ثابت کند. او نیاز دارد که به شکلی بهتر به یاد آورده شود و هنوز آرزوهای زیادی درون او هست که برآورده نشده است، او تنها نیاز به یک تیم و یک مربی دارد که به او ایمان داشته باشند. او واقعا یک ستاره است، یک بازیکن تماشایی.

 

توز پیش رفت و یوونتوس را به فینال لیگ قهرمانان هدایت کرد. او نه تنها مهارت های تکنیکی که توانایی اش برای رهبری یک گروه را به نمایش درآورد و تیم را به افتخارات فردی خودش ترجیح داد.

 

 

آندره آ‌ آنیلی در سمت چپ و فابیو پاراتیچی در سمت راست، یوونتوس را از قعر به یک قدرت در فوتبال اروپا تبدیل کرده اند.

 

پاراتیچی روی شخصیت بیشتر از بُعد فنی وسواس دارد. استعدادها ما را احاطه کرده اند، اما تعداد کمی هستند که عطش و ذهنیت لازم برای اینکه به حقیقت در این صنعت دشوار موفق شوند داشته باشند. این توانایی او برای اینکه بتواند از پوسته ی ظاهری افراد عبور کند به پاراتیچی اجازه داده که انتخاب های خوبی به انجام برساند. با این همه، باید گفت که بدون ماروتا و حتی آندره آ آنیلی، او ممکن بود مرتکب دو و یا سه اشتباه شود.

 

در هر صورت، این پراتیچی بود که می خواست ماریو بالوتلی را به تورین بیاورد، ماروتا مطمئن نبود، اما این آنیلی بود که در نهایت همه چیز را وتو کرد. او بازیکنی نبود که برای تیمی که به خاطر ظرفیت ایثار فرد برای جمع شهره است، مفید واقع گردد.

 

پاراتیچی کمی به موبایلش اعتیاد دارد، و هرگز دست از ارسال پیامک برنمی دارد. مارکو وراتی در آن سوی خط بود و از او به خاطر حمایتش تشکر می کرد. وراتی بازیکن پاریس سن ژرمن است که هیچ قصدی برای ترک تیمش ندارد، اما این موضوع مدیر ورزشی یوونتوس را برای حفظ ارتباط با او که زمانی آرزو داشت پیراهن یوونتوس را بپوشد باز نمی دارد. «او پسر خوبی است. »

 

او که مورد توجه باشگاه های بسیاری قرار گرفته است، همواره یوونتوس را مانند خانه ی خود می داند، تیمی که به او به مدتی طولانی به او ایمان داشته  و به او فرصت این که شهرت کسب کند داده است. اگرچه او باشگاه های بسیاری را ستایش می کند، به خصوص لیورپول، ولی یک ایتالیایی است که به کالچو وفادار است، حداقل تا زمانی که احساس کند می تواند برای پروژه ای که این 3 نفر شروع کرده اند تمام کارهایی که می توانسته انجام بدهد، انجام داده باشد.

 

خرید گونسالو ایگوایین کار او بود، او که از زمان حضور این مهاجم در رئال مادرید متوجه پتانسیلش شده بود هرگز او را رها نکرد و در نهایت به تورین آورد. یوونتوس شاید هنر «بزخری» را بازتعریف کرده باشد، اما لازم است که به عنوان یک غول اروپایی با کمال میل در زمان مناسب ستاره بخرند.

 

حالا که یوونتوس می خواهد به ششمین اسکودتوی پیاپی دست پیدا کند و در ضمن به دنبال جام اروپایی نیز باشد، بخش زیادی از موفقیتش را مدیون مدیریت خوبش است، مردانی که برنده ها را پیدا می کنند و پروژه را پیش می برند، یکی از آنها که در این جا به او پرداختیم، اغلب به دور از هیاهوی رسانه ها در سایه است.

 

مینا روزکی، ESPNFC، با اندکی تصرف


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نازنین راهبر
نازنین راهبر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: